Koniec kwietnia wszystkim pracującym obywatelom kojarzy się z rozliczeniem PITów. W tym roku termin wyznaczono na 2 maja i do tego czasu każdy podatnik musi rozliczyć się z fiskusem. Kogo możemy określić jako podatnika? Każdego, kto w 2021 roku pracował na terenie Rzeczpospolitej na etacie bądź umowie zleceniowej. Od 2019 roku coraz więcej emocji budzi możliwość wypełnienia deklaracji podatkowej przez Internet. Dla wielu okazuje się to być o wiele prostszym i przystępnym sposobem rozliczania się z fiskusem. Jak rozliczyć e-deklaracje przez Internet? Czy jest to bezpieczne? Jakie informacje muszę podać aby wysłać dobrze uzupełniony dokument? Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie palące pytania.
Rozlicz e-deklaracje przez Internet
Od 2019 roku Ministerstwo Finansów dało nam możliwość rozliczenia PITu drogą elektroniczną zapewniając jednocześnie, że jest to zupełnie bezpieczne. Jak można się domyślić, na samym początku inicjatywa skupiała na sobie więcej sceptyków niż entuzjastów. Jednak z biegiem czasu podatnicy zaczęli dostrzegać potencjał usługi e-PIT i coraz więcej z nich postanowiło z niej korzystać. Usługa jest również ukłonem w stronę zapominalskich. Jak wiadomo, termin składania deklaracji podatkowej sięga końca kwietnia (w tym roku 2 maja) a kary za nie rozliczenie się z fiskusem zachęcają do bycia terminowym i uczciwym. Mowa o karze grzywny do 720 stawek dziennych lub karze ograniczenia wolności. W najgorszym przypadku, obie kary mogą wystąpić jednocześnie oraz w maksymalnym wymiarze. Jeśli zdecydujesz się na e-deklaracje, nie musisz martwić się o termin w strachu przed dość surową karą, ponieważ Twoja deklaracja zostanie wysłana automatycznie o czasie. Jak to się dzieje? System uzupełni dokument na podstawie zgromadzonych o Tobie danych w administracji. Zachęca również termin zwrotu, który obowiązuje Urząd Skarbowy względem podatnika do wypłacenia środków pochodzących z nadpłaty. W przypadku e-deklaracji dostaniesz pieniądze do 45 dni, zaś jeśli chodzi o tradycyjną formę wypełnienia dokumentu będziesz czekał nawet 90 dni.
Dane, których potrzebujesz do wypełnienia e-deklaracji
Aby móc wysłać swoją deklarację podatkową, będziesz musiał uzyskać podpis elektroniczny na potrzebę wysłania dokumentu. Aby wygenerować taki podpis będziesz musiał podać:
-
swoje imię (pierwsze) i nazwisko,
-
numer NIP (w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej),
-
numer PESEL (jako osoba prywatna),
-
datę urodzenia,
-
kwotę przychodów podaną w ostatniej deklaracji podatkowej (w przypadku ich braku wystarczy wpisać ,,0''.
Po wysłaniu deklaracji podatkowej warto ściągnąć oraz zachować dokument potwierdzający wysłanie dokumentu do Urzędu Skarbowego. To uchroni Cię przed potencjalnymi zagrożeniami płynącymi z potencjalnych błędów systemu oraz zagubieniem dokumentu lub ewentualnymi nieścisłościami.
Uzupełniając deklarację podatkową możesz odpisać niektóre kwoty od podatku oraz przeznaczyć swój 1% podatku na wybraną organizację dobroczynną (nie dotyczy automatycznego wysłania dokumentu).
- Artykuł sponsorowany